En skoter, motorskoter eller motorcykelskoter är en motorcykel med underben eller genomgående ram, ett säte och en plattform för förarens fötter, vilket betonar komfort och bränsleekonomi. Inslag av skoterdesign fanns i några av de tidigaste motorcyklarna, och skotrar har tillverkats sedan åtminstone 1914.
Den globala populariteten för skotrar härrör från efter andra världskrigets introduktioner av modellerna Vespa och Lambretta i Italien. Dessa skotrar var avsedda att ge ekonomisk personlig transport (motorer från 50 till 150 cc eller 3,1 till 9,2 cu in). Den ursprungliga layouten används fortfarande i stor utsträckning i denna applikation. Maxi-skotrar, med större motorer från 200 till 850 cc (12 till 52 cu in) har utvecklats för västerländska marknader.
Skotrar är populära för personlig transport delvis på grund av att de är billigare, lättare att använda och bekvämare att parkera och förvara än en bil. Licenskraven för skotrar är enklare och billigare än för bilar i de flesta delar av världen, och försäkringar är oftast billigare. Termen motorskoter används ibland för att undvika förväxling med sparkscooter, men kan då förväxlas med motoriserad skoter eller e-scooter, en sparkskoter med elmotor.

Beskrivning av en skoter
The Shorter Oxford English Dictionary definierar en skoter som en motorcykel som liknar en sparkscooter med en sits, en golvbräda och små eller låga hjul. US Department of Transportation definierar en skoter som en motorcykel som har en plattform för förarens fötter eller har integrerade fotstöd och har en genomgående arkitektur.
Den klassiska skoterdesignen har en genomgående ram och en platt golvbräda för förarens fötter. Denna design är möjlig eftersom de flesta skotermotorer och drivsystem är fästa på bakaxeln eller under sätet. Till skillnad från en konventionell motorcykel, där motorn är monterad på ramen, låter de flesta moderna skotrar motorn svänga med bakhjulet, medan de flesta vintageskotrar och vissa nyare retromodeller har en axelmonterad motor. Moderna skotrar från slutet av 1980-talet använder i allmänhet en kontinuerlig variabel växellåda (CVT), medan äldre använder en manuell växellåda med växel- och kopplingsreglaget inbyggt i det vänstra styret.
Skotrar har vanligtvis kaross, inklusive en främre bensköld och kropp som döljer alla eller de flesta av mekanikerna. Det finns ofta ett inbyggt förvaringsutrymme, antingen under sätet, inbyggt i det främre benskyddet, eller båda. Skotrar har olika motorvolymer och konfigurationer som sträcker sig från 50 cc (3,1 cu in) encylindrig till 850 cc (52 cu in) tvåcylindriga modeller.
Traditionellt är skoterhjul mindre än konventionella motorcykelhjul och är gjorda av pressat stål eller gjuten aluminiumlegering, lätt att skruvas på och är ofta utbytbara mellan fram och bak. Vissa skotrar har ett reservhjul. Många nya skotrar använder konventionella framgafflar med framaxeln fäst i båda ändar.